Algemene Ledenvergadering 2024

 Verslag Algemene Ledenvergadering op 18 april 2024 

1- Opening en mededelingen
Aleid Hamelink, voorzitter, opent de vergadering en heet iedereen welkom en stelt de bestuursleden voor. Aanwezig zijn Rieneke van Capelle als penningmeester, Jos Oomen als bestuurslid, en Leo van Gerven als ad interim secretaris en adviseur van Huurdersbelang WSN.

2- Inhoudelijk verslag 2023
Op de achterzijde van de ALV uitnodiging 2024 staat het verslag van de ALV uit 2023.

Er zijn geen vragen of opmerkingen over dit verslag. Het verslag wordt vastgesteld.
De voorzitter vermeldt vervolgens waar de HBWSN zich het afgelopen jaar voor heeft ingezet dan welke ontwikkelingen er zich hebben voorgedaan. Dit zijn de Leefbaarheidsprojecten zoals: de bloemetjes buiten dag, de mobiele lunch- en koffietafel, het tuinproject aan de Zusterenstraat en de Tuin-o-Theek. Er zal binnenkort een artikel over de Tuin-o-Theek in het blad  “Thuis in Naarden” verschijnen.

Er is een nieuwe huurderscommissaris in de RvC gekozen, de mevrouw Afke Rond, zij is helaas afwezig vanavond. De heer Rob Meijrink de andere huurderscommissaris is wel aanwezig. De HBWSN heeft bewonerscommissies ondersteunt en hen van advies voorzien. Tevens heeft de HBWSN advies uitgebracht over de huurverhoging in 2023 en 2024. Hierdoor is de huurverhoging dit jaar iets minder hoog geworden dan aanvankelijk de bedoeling was. Omdat de huurverhoging ook inkomensafhankelijk is, kunnen er geen concrete bedragen van de huurverhoging genoemd worden.

3- Financieel verslag
De jaarcijfers worden mondeling toegelicht aan de hand van een diapresentatie.

In 2023 zijn er minder kosten uitgegeven dan begroot, ondanks dat is er toch een negatief resultaat geboekt. Dit resultaat komt ten laste van de reserves. Er zijn geen vragen vanuit de zaal. Mochten er na deze vergadering alsnog vragen zijn, kunnen deze altijd per mail gesteld worden. Het financiële verslag 2023 wordt vervolgens door de ALV goedgekeurd. 

4- Nieuwe opzet bestuur HBWSN
De voorzitter ligt toe dat het huidige bestuur bezig is om de communicatie tussen huurders anders op de zetten, waardoor er een betere samenwerking en afstemming ontstaat tussen de HBWSN, huurders en corporatie. Er is daarom gekozen voor een andere vorm van het bestuur. Het idee is besproken met WSN en ook zij staan achter dit initiatief. De HBWSN wil daarom een proef starten met deze nieuwe bestuursvorm. Als het een succes is dan kan er mogelijk uitbreiding komen. 

In de nieuwe vorm zal er een dagelijks bestuur zijn, te weten een voorzitter, secretaris en penningmeester. Daarnaast zal het dagelijks bestuur aangevuld worden met een Algemeen bestuur. Dit bestuur zal gevormd worden door een afgevaardigde uit een bewonerscommissie. Voor nu zijn hiervoor 3 bewonerscommissies benaderd, (Bonnet, De Flank en Ravelijn) omdat dit de proef overzichtelijk houdt. De vergadering gaat akkoord met de opzet van deze nieuwe bestuurssamenstelling.

5- Verkiezing bestuur HBWSN
Na de introductie over de nieuwe bestuursvorm gaat de voorzitter over tot het verkiezen van het bestuur HBWSN. De volgende personen worden voorgedragen voor deelname in het dagelijks bestuur: 

Voorzitter: Aleid Hamelink
Voor de functie secretaris was een vacature. De heer Frans Kint wil zich kandidaat stellen als secretaris binnen het dagelijks bestuur.  
Penningmeester: Rieneke van Capelle
De vergadering gaat akkoord met de benoeming van genoemde kandidaten voor het dagelijks bestuur.

Voordracht algemeen bestuursleden, met de volgende afgevaardigde uit bewonerscommissies:
De Schans/Bonnet: Jos Oomen. Hij zat in het dagelijks bestuur HBWSN en wil nu graag deel gaan uitmaken van het Algemeen bestuur. 
De Flank: Trudy van den Broek.
Ravelijn: Mart Beumer
De vergadering gaat akkoord met de benoeming van genoemde kandidaten voor het algemeen bestuur. 

Vragenronde
Er zijn geen vragen vanuit de zaal. Daarmee wordt het algemene deel van de vergadering afgesloten.

Presentatie: energie besparen door Wattnu, energiecoöperatie Gooise Meren

Mevrouw Jos Sweers van Wattnu legt aan de hand van een presentatie uit waarvoor Wattnu staat en welke activiteiten zij uitvoeren. Wattnu is geen energiemaatschappij, zij zijn een groep vrijwilligers zonder winstoogmerk met als doel samen met bewoners het energieverbruik te verlagen. Wattnu maakt zich zorgen maken over het milieu en klimaatverandering. Daarnaast over de haalbaarheid en betaalbaarheid van de energietransitie. Zij willen een eerlijke duurzame, lokale energiegemeenschap. Wattnu geeft veel voorlichting zodat er bewustwording over gebruik en besparing van energie optreedt. Bewonersavonden zoals deze zijn daar heel geschikt voor, maar op scholen geven zij ook voorlichting. Alles in samenwerking met de gemeente. Zij bieden energie coaches, buddy’s en kunnen met behulp van subsidie investeringen voor bewoners realiseren waardoor het energieverbruik vermindert. De investeringen geldt dan alleen voor mensen die in aanmerking komen voor de energietoeslag van de gemeente. Wattnu organiseert veel acties en ze gaat actief op zoek naar huishoudens om energiebesparende maatregelen in gang te zetten. Ook op landelijk niveau wordt er veel onderzocht op welke wijze, zowel in de particuliere sector als onder bedrijven, er zonnepanelen geplaatst kunnen worden. 

Wetgeving, de kwaliteit van de daken, de samenstelling van een (bedrijfs)gebouw of appartementencomplex maakt dat het plaatsten van zonnepanelen soms zeer gecompliceerd is. Meer informatie over Wattnu is terug te vinden in de folders die meegenomen kunnen worden en zijn te vinden op de site: wattnu.org. 

De voorzitter bedankt Wattnu voor de presentatie en overhandigt een bos bloemen. 

Als laatste wil de heer Frans Kint zich kort voorstellen en krijgt het woord.
De heer bedankt de vergadering voor haar goedkeuring. Hij huurt sinds juni 2023 een appartement in het Ravelijn. Hij wil zich graag inzetten voor huurders en de verwachtingen en inhoud van de functie als secretaris van HBWSN sprak hem aan. Hij zal zijn best doen om zo goed mogelijk de belangen van de huurders van WSN te behartigen.

Er zijn geen vragen meer vanuit de zaal. De voorzitter bedankt de gastvrouwen en sluit de vergadering om 21:11 uur en nodigt iedereen uit voor een hapje en drankje.